Recruitment in 2020

29 martie 2022
375x21520284029
Door ontwikkelingen in de markt ben je als organisatie continu in beweging. Je wilt als bedrijf in de maakindustrie de technologische ontwikkelingen bijhouden, onderzoeken en in jouw organisatie toepassen. Maar technisch talent om dat te realiseren, blijkt in de praktijk vaak moeilijk te vinden.

Door ontwikkelingen in de markt ben je als organisatie continu in beweging. Je wilt als bedrijf in de maakindustrie de technologische ontwikkelingen bijhouden, onderzoeken en in jouw organisatie toepassen. Maar technisch talent om dat te realiseren, blijkt in de praktijk vaak moeilijk te vinden.

De vraag naar personeel is hoger dan het aanbod. De wijze waarop organisaties omgaan met recruitment kan het verschil maken t.o.v. van hun concurrentie. Dit vraagt om een andere rol van recruiters. Voorheen was deze vooral uitvoerend, maar tegenwoordig is de rol meer adviserend en is de recruiter een gelijkwaardige gespreks- en sparringpartner voor het bedrijf. Niet alleen op instroom van personeel, maar ook op het behouden van medewerkers en employer branding.

De laatste jaren zien we een sterke groei van nieuwe technologieën binnen het recruitmentvak, zoals algoritmes matchen, CV-match apparatuur en livechats. “Begin dit jaar zijn we gestart met het gebruiken van een nieuw geavanceerd recruitmentsysteem waarmee we kandidaat en vacature sneller samen kunnen brengen. Het matchen van kandidaten is hierdoor eenvoudiger, maar de uitdaging en het onderscheidend vermogen zit in de wijze van contact maken en onderhouden met je kandidaat” Ingrid Olivier werkt al 12 jaar als recruiter bij Euro Planit en heeft al heel wat matches gemaakt. “De basis van recruitment is het in contact komen met mensen en de dialoog aangaan. Wat we tegenwoordig allemaal kunnen met de technieken en online mogelijkheden helpt ons enorm, maar het persoonlijk in contact staan met je doelgroep is en blijft het belangrijkste.”

Kandidaten hebben hierin verschillende verwachtingen. Vaak wordt gekeken naar wat iemand heeft gedaan, terwijl de kracht ligt in: waar wil iemand naartoe? Welke vacature, en nog meer, welk bedrijf past daarbij? Natuurlijk is het cv belangrijk, immers zijn competenties en vaardigheden essentieel, maar het persoonlijke gesprek maakt het verschil. Een goede gesprekspartner gaat naast de harde criteria vooral ook in op de zachte en persoonlijke kant van iemand, zoals normen en waarden, de intrinsieke motivatie en levensfase van de kandidaat.

De juiste match

Bij een vacature komt alles van een bedrijf samen. Daarom wordt ook de organisatie onder de loep genomen: Wat zijn de doelstellingen van het bedrijf? Wat is de bedrijfscultuur? En het belangrijkste: welke kandidaten passen daar dan bij? “Want geen bedrijf is hetzelfde en dat beseffen wij ons maar al te goed. Daarom werven we gericht op de vacature, maar vooral op een sterke employer branding,” aldus Ingrid. “We stappen zo vroeg mogelijk in bij het proces en nemen een adviserende rol aan. We hebben een goede relatie met onze klanten en zijn een gelijkwaardige gesprekspartner. We gaan samen op zoek naar de juiste match en stemmen onze werkwijze af met en op de organisatie.”

Employer branding

Zodra de ideale kandidaat is gevonden kan hij/zij starten aan zijn/haar nieuwe uitdaging, maar daar is het recruitmentproces nog niet mee afgerond. “Het behouden van werknemers is minstens zo belangrijk als het werven van nieuwe kandidaten en dat wordt soms nog wel eens vergeten. In het recruitmentproces adviseren wij de bedrijven hierin”, aldus Ingrid.

Employer Branding, oftewel werkgeversimago, is iets voor de lange termijn en verdient altijd aandacht, ook in tijden van minder werving of uitstroom dien je te blijven communiceren. In deze dynamische arbeidsmarkt is het namelijk niet meer vanzelfsprekend dat werknemers voor lange tijd bij dezelfde organisatie blijven. Als bedrijf moet je jouw medewerkers daarom constant blijven uitdagen en boeien. Werknemers zijn ambassadeurs van het bedrijf, of ze nou nog werkzaam zijn of niet. Ook wanneer alle functies al zijn vervuld en er geen vacatures openstaan is het belangrijk dat er aan het imago van de werkgever gewerkt blijft worden. De profilering van het bedrijf zal de keuze van een kandidaat namelijk beïnvloeden.

Professionals van nu hebben keuze genoeg. Een goed recruitmentproces is daarbij dus van groot belang. Voor Ingrid ligt daar een mooie uitdaging waar ze zich iedere dag met veel plezier voor inzet. “Persoonlijke aandacht, de kandidaat zo goed mogelijk begeleiden in het sollicitatieproces en denken vanuit de kandidaat: dat zijn volgens mij de meest cruciale elementen van een goed werving- en selectieproces. Ik zet mij er iedere dag met alle plezier voor in om dat te bereiken en kandidaten en werkgevers met elkaar te verbinden.”

Ons werving- en selectieproces in beeld

Fase1 Fase2

Fase3

Fase4

Meer informatie?

Zoek jij een professional in de maakindustrie? Euro Planit positioneert, werft en selecteert, zodat jij dé medewerker vindt die écht bij jou past. Meer informatie? Neem contact op met Ingrid Olivier, [email protected] | 06-57586861

 

Bron: De recruitmenttrainer