De dag van een consultant

29 março 2022
375x21520282529
Omdat wij bij onze klant zijn geweest, hebben gekeken op de werkvloer en gepraat met de medewerkers, doen we veel ervaring op die we door kunnen geven aan de werknemers. Uiteraard was dit het afgelopen jaar veel minder het geval helaas, maar het is een van de manieren waarop wij een goede band opbouwen en behouden met ...

Ten tijde van schrijven zit ik aan een (naar mijn mening) verdiend drankje met de benen hoog na een bijna “ouderwets” weekje op kantoor. Wat een jaar hebben we gehad hè?

Na een aantal jaar in Engeland als technische recruiter voor de luchtvaartsector, heb ik tijdens de lockdown de knoop doorgehakt om weer terug te gaan naar Nederland. Gelukkig mocht ik in september vorig jaar Euro Planit Apeldoorn versterken en kon de verhuizing beginnen. Raar zo midden in een pandemie maar wat gaaf!

Nu ben ik weer helemaal ingeburgerd en mag ik, samen met het leukste damesteam, Euro Planit in Apeldoorn vertegenwoordigen. Dit team staat drie vrouw sterk, alle drie bij toeval uit de horeca met ieder haar eigen kwaliteiten: onze salestijger Merel, spin in het web Lisette en tja, hoe zal ik mezelf omschrijven…, Charline. Onze dagen zijn erg divers en niet één dag is hetzelfde. Wij nemen je graag eens mee:

KOFFIE!

Daar begint onze dag mee. Hopelijk kunnen we even rustig opstarten, de ingekomen mails en vacaturereacties checken en kijken wat er vandaag moet gebeuren. Maar soms begint het ook meteen met drukte; contract tekenen, kandidaten helpen met opstarten, een klant die al vroeg belt voor het een of ander of een kandidaat die belt met vragen over het salaris. Het kan alle kanten op.

Werven van kandidaten die bij onze klanten passen

Elke dag proberen we in ieder geval wel even een moment te vinden om te kijken waar we staan, wat wij als team moeten realiseren en wat het plan is voor deze dag. Zodra we opgestart zijn, zijn onze hoofdtaken het werven van kandidaten die bij onze klanten passen. Dit is ook per bedrijf verschillend, want een productiemedewerker die bij bedrijf 1 goed zal passen, past misschien helemaal niet bij bedrijf 2.

Bedrijfscultuur in kaart brengen

Daarom proberen wij van elke klant een zo goed mogelijk de bedrijfscultuur in kaart te brengen en wat ze precies doen/maken. Dit doen wij door middel van bedrijfsbezoeken maar ook door nauw contact te houden met onze bestaande klanten en werkzame kandidaten. Zij zijn voor ons een belangrijke factor; ons streven is om onze kandidaten aan een fijne stabiele baan te helpen. Vaak doen wij dit op basis van uitzend/detachering, maar wanneer de voorkeur uitgaat naar Werving & Selectie is dit natuurlijk ook mogelijk. Op deze manier komt een kandidaat direct bij de opdrachtgever op contract.

Persoonlijke intake

Maar hoe weten we of een kandidaat past bij een bedrijf? Daarvoor nodigen we iedereen (voor zover mogelijk) uit voor een persoonlijke intake. Uiteraard was dat het afgelopen jaar niet zoveel mogelijk maar gelukkig hebben we veel gebruik kunnen maken van Teams etc. Tijdens dit gesprek proberen wij een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de persoon die tegenover ons zit. Wie ben je? Wat drijft je? Wat wil je graag doen?


Deze gesprekken zijn nooit hetzelfde want wij spreken kandidaten van allerlei niveaus, van productiemedewerkers tot leidinggevenden of kantoorpersoneel. Sommige zijn kort van stof maar bij anderen zit je zo gezellig een uur vol te kletsen. Bij een engineer komen er ook weer andere thermen kijken dan bij een productiemedewerker of een operator.

Contract tekenen

Daarnaast komen kandidaten veel langs voor het tekenen van een nieuw contract of voor een verlenging van een contract. Van tevoren moet je zeker weten waar je het over hebt, wat voor een contract heeft de kandidaat bijvoorbeeld? Bij welk bedrijf gaat hij of zij aan het werk, wat gaat hij of zij daar doen en wat staat daar tegenover? Ook belangrijk is de informatie voor de eerste werkdag; waar moet hij of zij zich melden, hoe laat en naar wie kan je vragen? Hierbij geven wij zoveel mogelijk informatie over het bedrijf en wat men hier kan verwachten.

Hoe weten wij dan wat ze kunnen verwachten?

Omdat wij bij onze klant zijn geweest, hebben gekeken op de werkvloer en gepraat met de medewerkers, doen we veel ervaring op die we door kunnen geven aan de werknemers. Uiteraard was dit het afgelopen jaar veel minder het geval helaas, maar het is een van de manieren waarop wij een goede band opbouwen en behouden met onze klant en medewerkers.

Blijk van waardering

Nadat het contract is getekend en de kandidaat mag starten bij het bedrijf, verdwijnen wij niet uit beeld. Wij blijven tijdens de gehele plaatsing nauw aangesloten om eventuele vragen te beantwoorden of knelpunten voor te zijn en op te lossen. We bellen geregeld om eens te informeren hoe het gaat en brengen geregeld een leuk presentje als blijk van waardering.

Wil jij contact opnemen met een van onze consultants in Apeldoorn? Bel dan naar +31 55 35 62 295 of mail naar [email protected].