Een kijkje achter de schermen

15 kwietnia 2020
375x21520283629
Ons dagelijks werk vraagt om aanpassingsvermogen, en een andere manier van communiceren. En dat is voor iedere branche anders. Natuurlijk heeft het ook invloed op de arbeidsmarkt in het algemeen.

Ons dagelijks werk vraagt om aanpassingsvermogen, en een andere manier van communiceren. En dat is voor iedere branche anders. Natuurlijk heeft het ook invloed op de arbeidsmarkt in het algemeen.

Thuiswerken,

voor de één een zegen voor de ander een ramp, hoe ervaren de medewerkers van Euro Planit het thuiswerken?

Consultant Kirsten:
“Op 16 maart was het ook voor Euro Planit Hengelo zo ver: thuis werken. Na de aangekondigde maatregelen van de overheid hebben wij goed overleg gehad en hebben we samen besloten dat een groot deel van het team thuis zou gaan werken. De angst voor het coronavirus, om het zelf op te lopen maar belangrijker nog om (kwetsbare) dierbaren te besmetten, was bij ons ook in het hoofd gaan zitten. 

In het begin was het zeker even wennen, ook omdat niet alleen onze werkomgeving, maar ook de werkzaamheden zelf veranderd zijn de afgelopen weken. We merken dat veel bedrijven reageren op het coronavirus en daarom is het erg belangrijk goed contact te houden. Helaas komen er ook werkzaamheden stil te liggen en functies te vervallen. We proberen uitzendkrachten door te plaatsen waar mogelijk en proberen er samen het beste van te maken. Daarnaast zijn er ook een aantal bedrijven werkzaam in de vitale sector. Aan ons de taak deze bedrijven zo goed mogelijk te ondersteunen in deze lastige periode, zodat bijvoorbeeld de supermarkten bevoorraad blijven. Onderling houden wij voornamelijk contact via Microsoft Teams en dit gaat erg goed. Dagelijks houden wij elkaar up-to-date en zo kunnen we goed en snel schakelen. 

Gelukkig is er vanuit alle kanten veel begrip, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje en niemand weet hoe de situatie zich gaat ontwikkelen en hoe de wereld er over een paar maanden uit ziet. Daarom vinden wij het belangrijk goed contact te houden met klanten en uitzendkrachten, en maken we er samen het beste van. “

Inhouse,

bij een aantal klanten werken we normaal op kantoor bij de klant, ofwel inhouse, maar in Corona tijd werkt het net even anders.  

Consultants Manon en Irene:
“Inhouse” hebben wij sinds 16 maart wel heel letterlijk genomen!  Waar we voorheen naar een teamleider, HR of uitzendkracht konden lopen, doen we nu alles telefonisch. We bellen  en mailen  ons suf!  Schakelen  heeft hierdoor een andere dimensie gekregen.    Het is zeker  wennen  om  alles telefonisch en per mail te moeten doen. We proberen zo optimaal  mogelijk  onze  medewerkers  en klanten op de hoogte te houden van zowel de  RIVM-richtlijnen als andere lopende zaken.  

Door de huidige situatie is onze digitalisering wel versneld. We kunnen nu digitaal intakes houden en ook digitaal contracten tekenen, dit zorgt voor veel flexibiliteit en snel schakelen. We merken dat we met name de eerste  twee  weken zoekende waren. Vooral om goed contact te houden met onze opdrachtgever.  Dit  komt  met  name  doordat  we nu geen face-to-face overleg meer hebben.  Velen  lopen  in de  productie  dus  zijn  moeilijker bereikbaar.  Inmiddels  hebben wij, maar ook de klant  hierin  een  draai kunnen vinden.  En het werkt! 

We missen wel onze leuke acties, het uitdelen van paaseitjes, het kopje koffie in de kantine en de vele stukken taart bij verjaardagen van medewerkers. Van 3 keer in de week traktaties op eten  naar  een  killerbody!” 

Werken vanaf kantoor,

en zoals gezegd werken we ook vanaf onze kantoren. 

Consultant Marjon:
“Wat een bizarre tijd is het toch! En wat vraagt deze periode om veel aanpassingsvermogen: want hoe kunnen we op dit moment, zowel privé als zakelijk, elkaar zoveel mogelijk helpen? Terwijl we elkaar fysiek veel minder mogen zien? Alle mooie en creatieve oplossingen die hierop ontstaan zorgen voor  veel saamhorigheid en verbondenheid en doen mij realiseren dat we dit virus mét elkaar gaan overwinnen! 

Na enig overleg met ons team hebben wij enkele weken geleden besloten om op te splitsen: zo spreiden we de risico’s en behouden we toch de ‘connectie’ met elkaar. Gelukkig leven we in een digitaal tijdperk waarin er diverse mogelijkheden zijn om elkaar (op afstand) bij te praten! Wij doen dit middels Microsoft teams wat m.i. een goede tool is om elkaar op de hoogte te houden. Ik merk zelf dat we in het begin erg moesten zoeken naar de juiste modus maar dat we die zeker nu gevonden hebben. Zo hebben we naast ons gebruikelijke werkoverleg op vrijdag een aantal momenten in de week waarop we inbellen en bijpraten met elkaar. Erg leuk om je collega’s ook eens in een huispak (😉) te zien. “